Короткий опис(реферат):
Розглянуто Варіації «I Got Rhythm» Джорджа Гершвіна — останній інструментальний
твір композитора і підсумок його роботи в жанрі фортепіанного концерту. Висвітлено обставини створення та прем’єрних виконань Варіацій. Виявлено зв’язки образної концепції твору
з національною американською ідеєю та віддзеркалення знаків американської сучасності в
уявленні Гершвіна безпосередньо в музиці твору. Підкреслено поєднання у Варіаціях «I Got
Rhythm» двох сфер гершвінівської діяльності — музики популярної (тема власної пісні як
об’єкт варіювання) та музики академічної (традиції характерних варіацій романтиків та раціоналістичні техніки модерністського письма). Зазначено, що навички віртуозного варіювання
музичних тем відшліфовувалися Гершвіном у його концертних виступах на біс та музикуванні на вечірках, а досвід письмової фіксації таких імпровізацій був набутий під час роботи
над «Пісенником для фортепіано». Детально проаналізовано Варіації на тему «I Got
Rhythm». Простежено ступінь та способи перетворення теми, виведення з титульного мотиву
мелодичних голосів, пасажів, фігурацій, контрапунктичних ліній, підголосків; розглянуто засоби, що сприяють зовнішній замкненості варіаційного циклу та симетричності його внутрішньої організації. Охарактеризовано втілення у Варіаціях атрибутивних ознак інструментального концерту: діалогічності, розкритої у взаємодії оркестрової та фортепіанної партій;
принципу соло, представленого фактурними моделями, запозиченими зі сфери класичного та
джазового піанізму; гри, що проявляє себе у формах змагання, містифікації, мозаїки, жарту,
майстерності володіння інструментом. Наголошено на домінуванні у Варіаціях Гершвіна саме ігрового начала, що обумовлено творчим методом автора, сформованим під час роботи на
Бродвеї, та віддзеркалює риси його особистості