Короткий опис(реферат):
Систематизовано джерелознавчі та аналітичні спостереження щодо комплекту рукописних поголосників хорових творів другої половини XVIII століття, який зберігається в
Центральному державному архіві-музеї літератури та мистецтва України (ф. 441, оп. 1,
спр. 2–7), проаналізовано один із вміщених у ньому творів. Комплект містить 28 композицій,
з яких перші дев’ять належать Бальтазаре Галуппі, а більшість із наступних дев’ятнадцяти —
Максиму Березовському. Встановлено, що один з творів М. Березовського, наявний у комплекті (№ 25), раніше не публікувався і не досліджувався. На основі опрацювання оригіналів
поголосників укладено партитуру чотириголосної «Херувимської» М. Березовського (публікується вперше). Наведено коментарі щодо способів фіксації нотного і словесного тексту в
рукописах, обґрунтовано незначні виправлення в партитурі, зазначено спірні місця, запропоновано аргументи на користь обраного варіанту. Встановлено, що «Херувимська» є двочастинним циклом, подібним до прелюдії і фуги. Композиційний поділ обумовлений структурою словесного тексту та особливостями літургійного чину: перша частина «Херувимської»
співається до Великого входу, друга — після. Контраст частин в композиції
М. Березовського забезпечується системою музичних засобів (фактурою, мелодикою голосів,
типом музичного складу — гармонічного або поліфонічного, метром — тридольним або
дводольним). Перша частина твору є старовинною сонатною формою, їй властивий тональний (тоніка — домінанта), тематичний, структурний та фактурний контраст партій у межах
експозиції, тональне узгодження тем між експозицією і репризою. Друга частина є подвійною фугою із сумісною експозицією тем. Розглянуто співвідношення гармонії і поліфонії у
фактурі твору, специфіку роботи зі словом. Висловлено думку, що за рівнем композиторської майстерності «Херувимська» належить до пізнього стилю Максима Березовського