Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Гоменюк, Світлана Григорівна | |
dc.date.accessioned | 2025-05-30T10:24:23Z | |
dc.date.available | 2025-05-30T10:24:23Z | |
dc.date.issued | 2024-11-28 | |
dc.identifier.issn | 2522-4204 | |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/750 | |
dc.description.abstract | Систематизовано джерелознавчі та аналітичні спостереження щодо комплекту рукописних поголосників хорових творів другої половини XVIII століття, який зберігається в Центральному державному архіві-музеї літератури та мистецтва України (ф. 441, оп. 1, спр. 2–7), проаналізовано один із вміщених у ньому творів. Комплект містить 28 композицій, з яких перші дев’ять належать Бальтазаре Галуппі, а більшість із наступних дев’ятнадцяти — Максиму Березовському. Встановлено, що один з творів М. Березовського, наявний у комплекті (№ 25), раніше не публікувався і не досліджувався. На основі опрацювання оригіналів поголосників укладено партитуру чотириголосної «Херувимської» М. Березовського (публікується вперше). Наведено коментарі щодо способів фіксації нотного і словесного тексту в рукописах, обґрунтовано незначні виправлення в партитурі, зазначено спірні місця, запропоновано аргументи на користь обраного варіанту. Встановлено, що «Херувимська» є двочастинним циклом, подібним до прелюдії і фуги. Композиційний поділ обумовлений структурою словесного тексту та особливостями літургійного чину: перша частина «Херувимської» співається до Великого входу, друга — після. Контраст частин в композиції М. Березовського забезпечується системою музичних засобів (фактурою, мелодикою голосів, типом музичного складу — гармонічного або поліфонічного, метром — тридольним або дводольним). Перша частина твору є старовинною сонатною формою, їй властивий тональний (тоніка — домінанта), тематичний, структурний та фактурний контраст партій у межах експозиції, тональне узгодження тем між експозицією і репризою. Друга частина є подвійною фугою із сумісною експозицією тем. Розглянуто співвідношення гармонії і поліфонії у фактурі твору, специфіку роботи зі словом. Висловлено думку, що за рівнем композиторської майстерності «Херувимська» належить до пізнього стилю Максима Березовського | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | творчість М. Березовського | uk_UA |
dc.subject | рукописні поголосники | uk_UA |
dc.subject | хорова музика XVIII століття | uk_UA |
dc.subject | херувимська | uk_UA |
dc.subject | фуга | uk_UA |
dc.subject | Берлінська співоча академія | uk_UA |
dc.subject | ЦДАМЛМ | uk_UA |
dc.title | Невідома "Херувимська" Максима Березовського зі збірки ЦДАМЛМ: текст і контексти | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.31318/2522-4190.2024.140.318635 | |
dc.identifier.udc | 784.1"18":783.8:78.071.1Березовський(477)(045) |