Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Невідома "Херувимська" Максима Березовського зі збірки ЦДАМЛМ: текст і контексти

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гоменюк, Світлана Григорівна
dc.date.accessioned 2025-05-30T10:24:23Z
dc.date.available 2025-05-30T10:24:23Z
dc.date.issued 2024-11-28
dc.identifier.issn 2522-4204
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/750
dc.description.abstract Систематизовано джерелознавчі та аналітичні спостереження щодо комплекту рукописних поголосників хорових творів другої половини XVIII століття, який зберігається в Центральному державному архіві-музеї літератури та мистецтва України (ф. 441, оп. 1, спр. 2–7), проаналізовано один із вміщених у ньому творів. Комплект містить 28 композицій, з яких перші дев’ять належать Бальтазаре Галуппі, а більшість із наступних дев’ятнадцяти — Максиму Березовському. Встановлено, що один з творів М. Березовського, наявний у комплекті (№ 25), раніше не публікувався і не досліджувався. На основі опрацювання оригіналів поголосників укладено партитуру чотириголосної «Херувимської» М. Березовського (публікується вперше). Наведено коментарі щодо способів фіксації нотного і словесного тексту в рукописах, обґрунтовано незначні виправлення в партитурі, зазначено спірні місця, запропоновано аргументи на користь обраного варіанту. Встановлено, що «Херувимська» є двочастинним циклом, подібним до прелюдії і фуги. Композиційний поділ обумовлений структурою словесного тексту та особливостями літургійного чину: перша частина «Херувимської» співається до Великого входу, друга — після. Контраст частин в композиції М. Березовського забезпечується системою музичних засобів (фактурою, мелодикою голосів, типом музичного складу — гармонічного або поліфонічного, метром — тридольним або дводольним). Перша частина твору є старовинною сонатною формою, їй властивий тональний (тоніка — домінанта), тематичний, структурний та фактурний контраст партій у межах експозиції, тональне узгодження тем між експозицією і репризою. Друга частина є подвійною фугою із сумісною експозицією тем. Розглянуто співвідношення гармонії і поліфонії у фактурі твору, специфіку роботи зі словом. Висловлено думку, що за рівнем композиторської майстерності «Херувимська» належить до пізнього стилю Максима Березовського uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject творчість М. Березовського uk_UA
dc.subject рукописні поголосники uk_UA
dc.subject хорова музика XVIII століття uk_UA
dc.subject херувимська uk_UA
dc.subject фуга uk_UA
dc.subject Берлінська співоча академія uk_UA
dc.subject ЦДАМЛМ uk_UA
dc.title Невідома "Херувимська" Максима Березовського зі збірки ЦДАМЛМ: текст і контексти uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.140.318635
dc.identifier.udc 784.1"18":783.8:78.071.1Березовський(477)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу