dc.contributor.author |
Соловйова, Оксана Анатоліївна |
|
dc.date.accessioned |
2024-12-01T20:47:01Z |
|
dc.date.available |
2024-12-01T20:47:01Z |
|
dc.date.issued |
2020-11-10 |
|
dc.identifier.issn |
0130-5298 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/308 |
|
dc.description.abstract |
Розглянуто клавірні концерти В. А. Моцарта у співвіднесенні з оперно-театральною діяльністю композитора. Надається синхронна хронографія появи його
клавірних концертів та опер. З’ясовано, що взаємозалежність полягає не в інтонаційній спорідненості тематичного матеріалу творів, які написані в одні роки (хоча й
простежується деяка схожість тем у кількох творах). Клавірні концерти, які В. А. Моцарт писав упродовж життя (на відміну від скрипкових, які ледь не всі постали майже
в один рік – 1775), демонструють еволюційний зріз його творчості. У надрах цього
жанру формується новий підхід до композиції таких творів, що є важливою ланкою
на шляху формування фортепіанного концерту ХІХ століття.
Проаналізовано клавірні концерти з точки зору тенденції у темоутворенні:
майже всі опуси відрізняються багатотемністю в основних партіях. Щодо
розподілення тем у подвійній експозиції, також спостерігається певна тенденція, а
саме у появі побічної партії (або другої побічної партії) в експозиції у соліста. В. А. Моцарт віддавав перевагу новому клавішному інструменту з ударною механікою – піанофорте, яке задовольняло агогіко-динамічні потреби розвитку тематичного матеріалу.
Прагнення В. А. Моцарта до визнання його як оперного композитора у Відні стикнулося з безліччю перешкод – від усталених правил жанру та панування італійської
опери на віденській сцені до обмежень щодо тематичного роз-витку (відповідно, інтонаційно-драматургічного розвою образів). Проте саме оперні герої надихали митця
на створення яскравих тем в інструментальній музиці, зокрема клавірних концертах.
Можна сказати, що його клавірні концерти – це своєрідний театр для інструментів, у
якому події розвиваються за правилами театральної драматургії. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Українське музикознавство;46 |
|
dc.subject |
клавірні концерти В. А. Моцарта |
uk_UA |
dc.subject |
концертний жанр XVIII століття |
uk_UA |
dc.subject |
концертна форма В. А. Моцарта |
uk_UA |
dc.subject |
оперна творчість В. А. Моцарта |
uk_UA |
dc.subject |
багатотемність |
uk_UA |
dc.subject |
інструментарій |
uk_UA |
dc.title |
Концерти для клавіру з оркестром Вольфганга Амадея Моцарта: тенденції розвитку жанру в контексті композиторського методу |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.identifier.doi |
10.31318/0130-5298.2020.46.234610 |
|
dc.identifier.udc |
785.6:780.616.432]:78.071.1(436)Моцарт |
|