Repository of the Ukrainian
National Tchaikovsky Academy
of Music

"Вінчання" Якова Яциневича: особливості музичного прочитання вербальних текстів

Show simple item record

dc.contributor.author Чамахуд, Дарина Володимирівна
dc.date.accessioned 2024-10-14T07:15:13Z
dc.date.available 2024-10-14T07:15:13Z
dc.date.issued 2023-06-30
dc.identifier.issn 0130-5298
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/273
dc.description.abstract Окреслено частоту звернення українських композиторів першої третини ХХ століття до таїнства Вінчання. За архівними документами, які опубліковано вперше, встановлено приблизну дату створення «Вінчання» Якова Яциневича – напередодні 1927 р. На основі порівняння виданих друком нот композитора під редакцією М. Гобдича з архівним рукописом твору виявлено порушення порядку піснеспівів. Структуру «Вінчання» узгоджено з канонічною богослужбовою послідовністю й запропоновано власну нумерацію частин циклу: 1. «Велика єктенія», 2. «Блаженні всі», 3. «Прокимен», 4. «Ісає, радій», 5. «На довгі літа». Віднайдено та вперше опубліковано спрощені варіанти окремих розділів циклу – «Святі мученики» з «Ісає, радій», «Тобі, Господи» з «Великої єктенії». Порівняно кількість піснеспівів та їхні музичні форми у Я. Яциневича і його сучасників (К. Стеценка, О. Кошиця, П. Козицького, Й. Кишакевича). Виявлено особливість будови «Вінчання» Я. Яциневича– вперше озвучено канонічні тексти двох частин таїнства Шлюбу (Обручення і Вінчання). Проаналізовано музичні особливості піснеспівів циклу. Окреслено синтез традиційних стильових джерел – канту, народнопісенної стилістики, прийомів церковної лексики у всіх піснеспівах циклу. Виявлено апеляції до концертного жанру (широкі розспіви, протиставлення хорового tutti і solo окремих партій у довгому «Прокимні»), обиходних наспівів (звуконаслідування у короткому «Прокимні» передпочаткового псалма «Благослови, душе моя, Господа» грецького розспіву). Охарактеризовано роботу з розподілом вербальних текстів і формотворення частин циклу. Виявлено комплекс споріднених мелодичних зворотів, які інтонаційно об’єднують Обручення і Вінчання (хвилеподібність розвитку мелодії, довгі розспіви). Віднайдено та проілюстровано цитування музичних фрагментів із Літургії композитора. Підсумовано, що при створенні «Вінчання» Я. Яциневич врахував можливості хорових колективів різного рівня майстерності. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Українське музикознавство;49
dc.subject духовні твори uk_UA
dc.subject вінчання uk_UA
dc.subject кант uk_UA
dc.subject народнопісенна стилістика uk_UA
dc.subject церковна музична лексика uk_UA
dc.subject архівні метеріали uk_UA
dc.title "Вінчання" Якова Яциневича: особливості музичного прочитання вербальних текстів uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/0130-5298.2023.49.298981
dc.identifier.udc 783:781]:78.071.1(477)Яциневич](045)


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account