dc.contributor.author |
Воронова, Тетяна Олександрівна |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-18T10:12:09Z |
|
dc.date.available |
2024-10-18T10:12:09Z |
|
dc.date.issued |
2021-10-21 |
|
dc.identifier.issn |
0130-5298 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/276 |
|
dc.description.abstract |
Розглянуто творчі та ідейні передумови режисерських звернень до опери
Л. Колодуба «Поет». З’ясовано причини потреби нового наукового і творчого
осмислення опери в соціокультурних реаліях сучасної України. Визначено наукову
новизну дослідження, яка полягає в оригінальному концептуальному баченні
оновлення вистави відповідно до вимог сьогодення на підґрунті синтезу наукових і
творчих досягнень знакових постатей в Україні та за кордоном. Окреслено мету
розвідки – необхідність нових прочитань опери «Поет» Л. Колодуба як ідейно цілісного
твору, що позбавлений пафосу радянської доби й канонізації Кобзаря як «надлюдини»,
котрій не властиві романтичні переживання. Обрано методи вивчення теми: для
визначення впливу світових соціокультурних процесів на музичний театр України –
системно-аналітичний; для осягнення творчого доробку Л. Колодуба – біографічний;
для аналізу музичної драматургії твору – жанрово-стилістичний; для порівняння
режисерських утілень опери – інтерпретаційний; для створення власної концепції
мистецького проєкту – експериментального моделювання.
Отримано основні результати дослідження й зроблено висновки, що
полягають у наступному. Тривала перерва між часом написання опери «Поет» (1984–
1988 рр.) і її першим сценічним прочитанням (2001 р.) пов’язана з причинами
суб’єктивного характеру, обумовленими неузгодженістю дій між музичними театрами
України. З точки зору композиторського задуму твір –однозначно новий погляд на образ
Тараса Шевченка. Л. Колодуб фактично винайшов новий жанр музичного театру –
«біографічну оперу». Її багатогранність може бути розцінена як спроба композитора
«оживити» класика і наблизити його до сприймання глядачем. Порівняльний аналіз
утілень опери в Харківському національному академічному театрі опери та балету імені
М. Лисенка та Національній філармонії України дозволив визначити відмінності
режисерських підходів у вирішенні мізансцен, обумовлені традиційною (театральна
сцена у Харкові) та нетрадиційною (концертний зал у Києві, у минулому – приміщення
для балів Дому купецького зібрання) локаціями. Спрогнозовано власне концептуальне
бачення авторкою мистецького проєкту – опери «Поет» Л. Колодуба, яке передбачає
застосування у режисерському задумі новітніх досягнень наукової думки та оригінальних
творчих знахідок провідних представників музичного театру України й зарубіжжя. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Українське музикознавство;47 |
|
dc.subject |
творчість Л. Колодуба |
uk_UA |
dc.subject |
опера «Поет» |
uk_UA |
dc.subject |
музична драматургія |
uk_UA |
dc.subject |
режисерські втілення |
uk_UA |
dc.title |
Опера Левка Колодуба "Поет" як вектор режисерської актуалізації образу Кобзаря в реаліях українського сьогодення |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.identifier.doi |
10.31318/0130-5298.2021.47.256716 |
|
dc.identifier.udc |
782.1:78.071.1(477)Колодуб |
|