Розглянуто потенціал баянно-акордеонних подій в Україні в межах міждисциплінарного культурологічного підходу. Проаналізовано вплив даних заходів на розвиток регіональної культурної ідентичності, активізацію міжрегіональних зв’язків та оновлення соціокультурного середовища. Визначено ці заходи як важливі ініціативи, що сприяють збереженню культурної спадщини, інтеграції локальних музичних традицій у загальнонаціональний контекст та об’єднанню громад через виконавські практики. З’ясовано, що баянно-акордеонні фестивалі та конкурси, поєднуючи народні мотиви з сучасними жанрами, формують регіональну самобутність, відображаючи унікальні особливості регіонів України. Окреслено структуру їхнього культуротворчого потенціалу, яка включає створення мистецьких спільнот, популяризацію новаторських виконавських підходів, підтримку молодих талантів та відродження місцевих традицій. Розглянуто регіоналістику як методологічну основу ідентифікації унікальності транскультурного діалогу регіонів. Досліджено трансформацію форматів після повномаштабного вторгнення, зокрема перехід до онлайн-форматів, включення благодійних ініціатив та використання нових медіа для залучення молоді, що стало проявом культурного спротиву в умовах війни. Обґрунтовано залежність ефективності заходів від поєднання традиційних і сучасних комунікативних форм. Проаналізовано вплив подій на регіональну культуру через створення платформ для діалогу, просування місцевих музичних традицій та пожвавлення міжрегіональних контактів, а також окреслено перспективи їх розвитку через інтеграцію цифрових технологій та залучення молодої аудиторії. Встановлено, що баянно-акордеонні заходи суттєво впливають на розвиток регіональної культури, сприяючи збереженню місцевих традицій і консолідації національної єдності.
The potential of bayan-accordion events in Ukraine is examined within the framework of an interdisciplinary cultural studies approach. The influence of these events on the development of regional cultural identity, the activation of interregional connections, and the renewal of the sociocultural environment is analyzed. These events are identified as important initiatives that contribute to the preservation of cultural heritage, the integration of local musical traditions into the national context, and the unification of communities through performance practices. It is revealed that bayan-accordion festivals and competitions, combining folk motifs with contemporary genres, shape regional uniqueness by reflecting the distinctive features of various Ukrainian regions. The structure of their cultural-creative potential is outlined, including the creation of artistic communities, the popularization of innovative performance approaches, support for young talents, and the revival of local traditions. Regional studies are considered as a methodological basis for identifying the uniqueness of transcultural dialogue among regions. The transformation of formats following the full-scale invasion is explored, particularly the shift to online formats, the inclusion of charitable initiatives, and the use of new media to engage youth, which became a form of cultural resistance during the war. The effectiveness of these events is substantiated as dependent on the combination of traditional and modern communication forms. The impact of these events on regional culture is analyzed through the creation of platforms for dialogue, the promotion of local musical traditions, and the revitalization of interregional contacts. Prospects for their development are outlined through the integration of digital technologies and the involvement of a young audience. It is established that bayan-accordion events significantly influence the development of regional culture, contributing to the preservation of local traditions and the consolidation of national unity