Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Юник, Ростислав | |
dc.contributor.author | Yunyk, Rostyslav | |
dc.date.accessioned | 2025-09-04T11:27:56Z | |
dc.date.available | 2025-09-04T11:27:56Z | |
dc.date.issued | 2025-03-13 | |
dc.identifier.citation | Юник, Р. (2025). Жанрова семантика в «suite nostalgique» для кларнета і фортепіано Тараса Ященка. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(66), 60–73. | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2414-052X | |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/945 | |
dc.description.abstract | Проаналізовано місце композицій для кларнета соло та ансамблів за участю кларнета як одиничних зразків у творчості українських композиторів. Охарактеризовано перспективу дослідження цих творів з огляду на трактування виразових можливостей інструменту. З’ясовано потенціал кларнета в контексті камерно-ансамблевого музикування, жанрових інновацій та творчого експерименту. Визначено, що новизна дослідження полягає у виокремленні семантики камерно-духових ансамблів як самостійної наукової проблеми в умовах зростаючої кількості відповідних творів. Розглянуто взаємозумовленість жанрово-семантичних та виразових чинників на прикладі сюїти «Suite Nostalgique» Т. Ященка — твору з присвятами та рисами програмності. Простежено взаємозв’язок інспірації авторських присвят і втілень тембральної специфіки звучання кларнета. Обґрунтовано доцільність використання різноманітних методів у дослідженні: теоретичного — для вивчення концептуальних засад творчої діяльності українських композиторів і виконавців, ретроспективного та структурно-системного — для аналізу джерел і нотного матеріалу, історичного — для висвітлення традицій кларнетового виконавства та засад композиторської творчості для кларнетових ансамблів. Висвітлено особливості стилістичних бачень автора стосовно побудови сюїти як полістилістичної композиційної форми з необароковими рисами. Розкрито зв’язок між жанровими ознаками, виконавсько-виразовими засобами і особистісними присвятами в кожній частині сюїти. Доведено значимість подальших музикознавчих праць у напрямі дослідження жанрової семантики, тембрових особливостей кларнета, стильових виявів та відповідних виконавських прийомів у камерних ансамблях дерев’яних духових інструментів в українській та європейській музиці. | uk_UA |
dc.description.abstract | This study analyzes the role of compositions for solo clarinet and clarinet-inclusive ensembles as unique contributions within the oeuvre of Ukrainian composers. The research highlights the potential of these works to explore the expressive capacities of the clarinet, particularly in the context of chamber ensemble performance, genre innovation, and creative experimentation. The novelty of the study lies in identifying the semantics of chamber wind ensembles as an independent scholarly issue, especially given the growing number of such compositions. The paper examines the interrelation between genre-semantic and expressive factors through the example of Suite Nostalgique by Taras Yashchenko — a work marked by programmatic features and dedications. It explores how the composer’s dedications inspired the timbral nuances of the clarinet’s sound in each movement. The appropriateness of diverse research methods is substantiated: theoretical approaches are employed to explore the conceptual foundations of Ukrainian composers’ creative activity; retrospective and structural-systemic methods aid in the analysis of sources and scores; and historical methods illuminate traditions of clarinet performance and composition practices for wind ensembles. The study also highlights the composer’s stylistic vision of the suite as a polystylistic form incorporating neo-Baroque elements. The connection between genre characteristics, expressive-performance techniques, and personal dedications is revealed in each movement. The research underscores the relevance of further musicological investigation into genre semantics, timbral features of the clarinet, stylistic manifestations, and related performance practices in chamber wind ensembles within both Ukrainian and European music traditions. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Видавничий центр НМАУ ім. П.І.Чайковського | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського;1(66) | |
dc.subject | камерно-інструментальна музика, | uk_UA |
dc.subject | духові ансамблі | uk_UA |
dc.subject | українська музика | uk_UA |
dc.subject | кларнетові композиції | uk_UA |
dc.subject | музична семантика | uk_UA |
dc.subject | жанр | uk_UA |
dc.subject | полістилістика | uk_UA |
dc.subject | тембральність | uk_UA |
dc.subject | chamber instrumental music | uk_UA |
dc.subject | wind ensembles | uk_UA |
dc.subject | Ukrainian music | uk_UA |
dc.subject | clarinet compositions | uk_UA |
dc.subject | musical semantics | uk_UA |
dc.subject | genre | uk_UA |
dc.subject | polystylism | uk_UA |
dc.subject | timbre | uk_UA |
dc.title | Жанрова семантика в «suite nostalgique» для кларнета і фортепіано Тараса Ященка | uk_UA |
dc.title.alternative | Genre semantics in "suite nostalgique" for clarinet and piano by Taras Yashchenko | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.31318/2414-052X.1(66).2025.333472 | |
dc.identifier.udc | 78.083.1:780.643.1:780.616.432]81'37(477)(045) |