Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Поняттєва система оркестрування в працях європейських і американських авторів ХІХ-ХХІ століть

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Богатирьов, Володимир Олександрович
dc.date.accessioned 2025-08-28T10:19:02Z
dc.date.available 2025-08-28T10:19:02Z
dc.date.issued 2024-11-28
dc.identifier.issn 2522-4204
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/883
dc.description.abstract Досліджено трактування понять оркестрування, інструментування, тон, тембр, барва (колорит), фактура, ясність, щільність, звучність, з яких складається сучасна поняттєва система теорії оркестрування. Проаналізовано праці композиторів та педагогів різних національних шкіл: англійської — К. Гамільтон, С. Форсайт, американської — Ґ. Рід, Дж. Ваґнер, Дж. Ф. МакКей, В. Пістон, С. Адлер, французької — Г. Берліоз, Ш. Відор і Ш. Кьохлін, німецької — Л. Бусслер, Г. Ріман, К. Ройтер, польської — Ф. Вробель, Й. Павловський, М. Рибницький, української — Д. Клебанов. З’ясовано, що певні поняття (звук, регістр, діапазон) мають однакове значення в цих музичних традиціях. Розуміння решти отримує різні смислові відтінки. Так, тон охоплює спільний набір характеристик (висота, тривалість, гучність, тембр), але німецька традиція відокремлює ton і klang, де ton використовується як узагальнене поняття, а klang акцентує темброві якості звуку; у французькій традиції son передає загальну якість звуку, тоді як ton зосереджений на висотних і ладових характеристиках. Тембр і барва також трактуються по-різному. У німецькомовних джерелах темброві якості аналізуються з огляду на виконавські техніки, які впливають на перетворення звуку. У польських, французьких та українських — з позиції індивідуальних рис звуку інструмента, що в результаті використання сприймається як барва. В теорії фактури англомовні автори звертають увагу на розподіл музичних ліній, наголошуючи на гармонійному співвідношенні між ними; німецькомовні акцентують на регістрових і тембрових параметрах, які впливають на щільність та ясність звучання оркестрової фактури; франкомовні визначають фактуру через поєднання партій інструментів, динамічні й темброві переходи, що формують взаємодію звукових пластів; українські визначають як зміст, вкладений у структуру. Порівняння підходів до оркестрування в різних музичних традиціях виявляє єдність основних принципів і водночас багатогранність інтерпретацій uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;140
dc.subject оркестрування uk_UA
dc.subject інструментування uk_UA
dc.subject музичний тон uk_UA
dc.subject тембр uk_UA
dc.subject оркестровий колорит uk_UA
dc.subject барва звуку uk_UA
dc.subject фактура uk_UA
dc.title Поняттєва система оркестрування в працях європейських і американських авторів ХІХ-ХХІ століть uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.140.318664
dc.identifier.udc 781.63(4+73)"18/20


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу