Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Дугіна, Тетяна Євгенівна | |
dc.date.accessioned | 2025-08-28T10:15:44Z | |
dc.date.available | 2025-08-28T10:15:44Z | |
dc.date.issued | 2024-11-28 | |
dc.identifier.issn | 2522-4204 | |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/881 | |
dc.description.abstract | Розглянуто фугато як структурний різновид фуги, що буває і самостійним, і вбудованим в більш масштабну (найчастіше гомофонну) конструкцію. Підкреслено, що фугато — це і певне структурне утворення, і засіб імітаційного розвитку (за принципом експозиції фуги) для будь-якого розділу музичної форми: експозиційного, розробкового (переважно) або заключного. Виявлена атрибутивна властивість сучасних фугато — відкритість їх конструкції, яка пристосовується до будь-яких структурних умов більш масштабного музичного твору. Завдяки такій мобільності фугато не втрачає своєї популярності у композиторів і сьогодні. Простежена еволюція фугато від самостійних творів барокової доби до сучасності. Зазначено, що повну ідентичність фугато з фугою можна зустріти не тільки у Й. С. Баха, а й навіть у сучасних композиторів. Наголошено, що новаторське трактування суто поліфонічної фугованої мови у Л. Бетховена відкриває новий етап у розвитку фугато, що продовжується і сьогодні. Висвітлена різниця між фугато віденських класиків: В. Моцарта (сконцентрованого у багатоголосній вертикалі) та Л. Бетховена (з тематичними арками у часі). Зафіксовано вектор розвитку післябетховенського фугато в музиці ХІХ — ХХІ століття. З широкого контексту використання фугато в творчості українських композиторів, який ніколи в обраному ракурсі не аналізувався, виокремлено сучасний етап (друга половина ХХ — початок ХХІ століття). Проаналізовано рідкісний випадок фугато як самостійної структури (створеної видатним українським дослідником-поліфоністом та композитором І. Б. Пясковським як стилізацію, структурний «алгоритм» поліфонії М. Березовського) та художні приклади фугатних фрагментів у симфонічних творах провідних представників українського драматичного симфонізму — композиторів С. Людкевича, Б. Лятошинського та Є. Станковича. У всіх обраних композиторів фугато стає активним засобом динамізації музичної форми та має неповторний індивідуальний вигляд. Визначено перспективи розвитку фугато | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Науковий вісник;140 | |
dc.subject | фуга | uk_UA |
dc.subject | фугато | uk_UA |
dc.subject | теорія поліфонії | uk_UA |
dc.subject | поліфонічна форма | uk_UA |
dc.subject | засоби поліфонічного розвитку | uk_UA |
dc.title | Фугато як форма і засіб поліфонічного розвитку | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.31318/2522-4190.2024.140.318655 | |
dc.identifier.udc | 781.1:781.42:78.083.2(477)(045) |