Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Дугіна, Тетяна Євгенівна
dc.date.accessioned 2025-08-28T10:15:44Z
dc.date.available 2025-08-28T10:15:44Z
dc.date.issued 2024-11-28
dc.identifier.issn 2522-4204
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/881
dc.description.abstract Розглянуто фугато як структурний різновид фуги, що буває і самостійним, і вбудованим в більш масштабну (найчастіше гомофонну) конструкцію. Підкреслено, що фугато — це і певне структурне утворення, і засіб імітаційного розвитку (за принципом експозиції фуги) для будь-якого розділу музичної форми: експозиційного, розробкового (переважно) або заключного. Виявлена атрибутивна властивість сучасних фугато — відкритість їх конструкції, яка пристосовується до будь-яких структурних умов більш масштабного музичного твору. Завдяки такій мобільності фугато не втрачає своєї популярності у композиторів і сьогодні. Простежена еволюція фугато від самостійних творів барокової доби до сучасності. Зазначено, що повну ідентичність фугато з фугою можна зустріти не тільки у Й. С. Баха, а й навіть у сучасних композиторів. Наголошено, що новаторське трактування суто поліфонічної фугованої мови у Л. Бетховена відкриває новий етап у розвитку фугато, що продовжується і сьогодні. Висвітлена різниця між фугато віденських класиків: В. Моцарта (сконцентрованого у багатоголосній вертикалі) та Л. Бетховена (з тематичними арками у часі). Зафіксовано вектор розвитку післябетховенського фугато в музиці ХІХ — ХХІ століття. З широкого контексту використання фугато в творчості українських композиторів, який ніколи в обраному ракурсі не аналізувався, виокремлено сучасний етап (друга половина ХХ — початок ХХІ століття). Проаналізовано рідкісний випадок фугато як самостійної структури (створеної видатним українським дослідником-поліфоністом та композитором І. Б. Пясковським як стилізацію, структурний «алгоритм» поліфонії М. Березовського) та художні приклади фугатних фрагментів у симфонічних творах провідних представників українського драматичного симфонізму — композиторів С. Людкевича, Б. Лятошинського та Є. Станковича. У всіх обраних композиторів фугато стає активним засобом динамізації музичної форми та має неповторний індивідуальний вигляд. Визначено перспективи розвитку фугато uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;140
dc.subject фуга uk_UA
dc.subject фугато uk_UA
dc.subject теорія поліфонії uk_UA
dc.subject поліфонічна форма uk_UA
dc.subject засоби поліфонічного розвитку uk_UA
dc.title Фугато як форма і засіб поліфонічного розвитку uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.140.318655
dc.identifier.udc 781.1:781.42:78.083.2(477)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу