Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Жаркова, Валерія Борисівна
dc.date.accessioned 2025-07-21T15:22:44Z
dc.date.available 2025-07-21T15:22:44Z
dc.date.issued 2024-02-29
dc.identifier.issn 2522-4190
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/862
dc.description.abstract Досліджено основні аспекти розуміння сутності звуку геніальними сучасниками — Клодом Дебюссі (1862–1918) й Хазратом Інаят Ханом (1882–1927). Означено, що нетрадиційні обрії музики Клода Дебюссі дивували слухачів від самих перших його творів і обумовили інерцію порівнянь творів композитора з картинами художників-імпресіоністів. Наголошено, що композитор постійно відмовлявся від титулу «імпресіоніста», який закріплював у слухачів хибну настанову «бачити» звукові події лише як майстерно відображений рух фізичних об’єктів (хвиль моря, забавок фавна, тощо). Підкреслено, що стиль Дебюссі обумовлювали: 1) поезія символістів; 2) музична культура Південної Азії й Далекого Сходу. Відзначено, що вивчення другої фундаментальної складової стилю Дебюссі є актуальним завданням вітчизняної науки і вимагає усвідомлення нової парадигми мислення європейського композитора, який прагнув розширити межі сприйняття звукових структур західної музики. З’ясовано, що основою формування творчого кредо Дебюссі постає небувала увага до звуку. Підкреслено, що саме звук виступає фундаментом утворення «унікальної звукової реальності» (Ю. Дюфур) як особливого духовного виміру, що проявляє красу і безконечність Всесвіту. Доведено, що серед усіх параметрів музичної мови Дебюссі саме звук визначає логіку організації цілого як «тембрової композиції». Наголошено, що завдяки Дебюссі в європейській культурі затверджується нове розуміння музичного звуку. Підкреслено, що сутність перетворень в системі музичного мислення, що здійснював Дебюссі в контексті поширення східноазійських впливів на європейську культуру, рельєфно розкриває звернення до фундаментальної концепції звуку знаного індійського Суфія, музиканта і поета Хазрата Інаят Хана. Зазначено, що перетини поглядів на музику французького й індійського митців проявляють єднання прагнень відкрити джерела духовного світла і вічної краси як основи Всесвіту, а їхня спадщина дає сучасній людині ключ до розуміння його законів — звук, що проявляє зв’язки мікро- і макрокосмосу. Доведено, що вектори сприйняття творів Клода Дебюссі та музики Інаят Хана розгортаються настільки широко, наскільки дозволяє слуховий досвід, який веде слухача від «двовимірної звукової картинки» до безмежного просторового поля смислів, що утворюють власний Всесвіт звуку. Підкреслено, що композитори наступних поколінь продовжили цей шлях, трансформуючи музичний простір ХХ і ХХІ століття рухом в глибину, безкінечність, красу і метафізичну силу звуку uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;139
dc.subject музика Клода Дебюссі uk_UA
dc.subject французька музика ХХ століття uk_UA
dc.subject стиль Дебюссі uk_UA
dc.subject музика Інаят Хана uk_UA
dc.subject звук як феномен uk_UA
dc.subject звук як Всесвіт uk_UA
dc.subject музична мова uk_UA
dc.subject Схід і Захід uk_UA
dc.subject орієнталізм uk_UA
dc.subject метафізика звуку uk_UA
dc.subject містицизм звуку uk_UA
dc.subject індійська музика uk_UA
dc.subject рага uk_UA
dc.title Клод Дебюссі й Хазрат Інаят Хан: звук як всесвіт uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.139.300957
dc.identifier.udc 78.03(44)"19":78.071.1(44:540)](045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу