Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Жаркова, Валерія Борисівна | |
dc.date.accessioned | 2025-07-21T15:22:44Z | |
dc.date.available | 2025-07-21T15:22:44Z | |
dc.date.issued | 2024-02-29 | |
dc.identifier.issn | 2522-4190 | |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/862 | |
dc.description.abstract | Досліджено основні аспекти розуміння сутності звуку геніальними сучасниками — Клодом Дебюссі (1862–1918) й Хазратом Інаят Ханом (1882–1927). Означено, що нетрадиційні обрії музики Клода Дебюссі дивували слухачів від самих перших його творів і обумовили інерцію порівнянь творів композитора з картинами художників-імпресіоністів. Наголошено, що композитор постійно відмовлявся від титулу «імпресіоніста», який закріплював у слухачів хибну настанову «бачити» звукові події лише як майстерно відображений рух фізичних об’єктів (хвиль моря, забавок фавна, тощо). Підкреслено, що стиль Дебюссі обумовлювали: 1) поезія символістів; 2) музична культура Південної Азії й Далекого Сходу. Відзначено, що вивчення другої фундаментальної складової стилю Дебюссі є актуальним завданням вітчизняної науки і вимагає усвідомлення нової парадигми мислення європейського композитора, який прагнув розширити межі сприйняття звукових структур західної музики. З’ясовано, що основою формування творчого кредо Дебюссі постає небувала увага до звуку. Підкреслено, що саме звук виступає фундаментом утворення «унікальної звукової реальності» (Ю. Дюфур) як особливого духовного виміру, що проявляє красу і безконечність Всесвіту. Доведено, що серед усіх параметрів музичної мови Дебюссі саме звук визначає логіку організації цілого як «тембрової композиції». Наголошено, що завдяки Дебюссі в європейській культурі затверджується нове розуміння музичного звуку. Підкреслено, що сутність перетворень в системі музичного мислення, що здійснював Дебюссі в контексті поширення східноазійських впливів на європейську культуру, рельєфно розкриває звернення до фундаментальної концепції звуку знаного індійського Суфія, музиканта і поета Хазрата Інаят Хана. Зазначено, що перетини поглядів на музику французького й індійського митців проявляють єднання прагнень відкрити джерела духовного світла і вічної краси як основи Всесвіту, а їхня спадщина дає сучасній людині ключ до розуміння його законів — звук, що проявляє зв’язки мікро- і макрокосмосу. Доведено, що вектори сприйняття творів Клода Дебюссі та музики Інаят Хана розгортаються настільки широко, наскільки дозволяє слуховий досвід, який веде слухача від «двовимірної звукової картинки» до безмежного просторового поля смислів, що утворюють власний Всесвіт звуку. Підкреслено, що композитори наступних поколінь продовжили цей шлях, трансформуючи музичний простір ХХ і ХХІ століття рухом в глибину, безкінечність, красу і метафізичну силу звуку | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Науковий вісник;139 | |
dc.subject | музика Клода Дебюссі | uk_UA |
dc.subject | французька музика ХХ століття | uk_UA |
dc.subject | стиль Дебюссі | uk_UA |
dc.subject | музика Інаят Хана | uk_UA |
dc.subject | звук як феномен | uk_UA |
dc.subject | звук як Всесвіт | uk_UA |
dc.subject | музична мова | uk_UA |
dc.subject | Схід і Захід | uk_UA |
dc.subject | орієнталізм | uk_UA |
dc.subject | метафізика звуку | uk_UA |
dc.subject | містицизм звуку | uk_UA |
dc.subject | індійська музика | uk_UA |
dc.subject | рага | uk_UA |
dc.title | Клод Дебюссі й Хазрат Інаят Хан: звук як всесвіт | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.31318/2522-4190.2024.139.300957 | |
dc.identifier.udc | 78.03(44)"19":78.071.1(44:540)](045) |