Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Принципи музичної меморіалізації трагедії Голодомору в опері Вірка Балея "Червона земля. Голод"

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Василенко, Ольга Валентинівна
dc.date.accessioned 2025-07-21T15:22:16Z
dc.date.available 2025-07-21T15:22:16Z
dc.date.issued 2024-02-29
dc.identifier.issn 2522-4190
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/861
dc.description.abstract Аналітичною базою музикознавчого дослідження творчих принципів меморіалізації історичних подій обрано оперу «Червона земля. Голод», створену В. Балеєм (нар. 1938) на тему Голодомору. Напрям відображення трагедії у творчості українського митця діаспори сягає гострої емфатичної фази музичного виголошення трагедійних подій штучного голодугеноциду. Персоналістичний дискурс вербального та музичного наративів авторів лібрето та музики опери ґрунтується на особистому досвіді переживання геноциду: голод в опері стає метафорою насильницької смерті, засобом знищення етнічних та людських цінностей та прямим аргументом засудження кримінальних наслідків імперської агресії тоталітарного СРСР та його антиукраїнської політики. Звернення до травматичних зон пам’яті у тематиці оперного твору генерує засоби символічної реалізації особливої форми культурної пам’яті, що сприяє усвідомленню власної ідентичності. Тип композиторського висловлювання В. Балея в опері «Червона земля. Голод» спирається на вокальні прийоми європейської експресіоністської опери. Традиційний шар української етнічної музики у форматі специфічних прийомів цитування поєднується з використанням авангардних технік. Авторське мислення спрямоване на трансформацію традиційних жанрових форм фольклорних обрядових пісень, використання пародії, гротеску, викривлення музичної стилістики звукових норм поховальних ритуалів. Травматична зона пам’яті митця діаспори торкається рівня метакатегорії інтонаційного образу світу (Ю. Чекан). Авторські інтонеми опери В. Балея моделюють спотворений інтонаційний образ скривдженого звукового ландшафту Pax Sonoris — етнічного звукового образу світу, колишньої неподільної цілісності звукового універсуму традиційної культури, своєрідної естетичної категорії краси. Музична драматургія репрезентує руйнацію національної ідентичності вражаючого масштабу, що торкається також параметрів рідної віри, загалом загальнолюдських гуманістичних цінностей. У підсумку, тип драматургії та стилістика опери суголосна з творчим досвідом музичної меморіалізації теми геноцидів, апробованим європейською культурою uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;139
dc.subject українська опера uk_UA
dc.subject творчість композиторів діаспори uk_UA
dc.subject пам’ять культури uk_UA
dc.subject фольклор uk_UA
dc.subject жанрова трансформація uk_UA
dc.title Принципи музичної меморіалізації трагедії Голодомору в опері Вірка Балея "Червона земля. Голод" uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.139.300960
dc.identifier.udc 780.647.2.087.1:78.071.1Цепколенко](477)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу