Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Байао як складова звукових ландшафтів Бразилії: гітарні реконструкції жанру

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Філатова, Тетяна Володимирівна
dc.date.accessioned 2025-07-21T15:17:26Z
dc.date.available 2025-07-21T15:17:26Z
dc.date.issued 2024-02-29
dc.identifier.issn 2522-4190
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/856
dc.description.abstract Байао розглянуто як один із титульних жанрів музичної культури Бразилії, первинно сформованих і широко розповсюджених у північно-східних її регіонах — Баїі та Пернамбуку. Враховано демографічну специфіку національного розвитку місцевих народно-побутових та професійних традицій музикування, вплив етнокультурного розмаїття на становлення жанрової системи. Для поглиблення започаткованого сучасними бразильськими музикознавцями досвіду вивчення місцевих музичних явищ у зв’язку з теорією звукових ландшафтів пропонується систематизований огляд її понятійного апарату. Методологія дослідження спирається на методи історичного, феноменологічного, компаративного, структурнофункціонального аналізу для визначення жанрово-стильових елементів народної музики та її відображення в академічній гітарній творчості. Простежено аналогії процесів етнокультурної комунікації і синтезу національних мотивів у зразках суміжних мистецтв, об’єднаних представниками естетики художнього руху Movimento Armorial. Мовні та жанрові особливості гітарних творів досліджено з урахуванням позицій сучасних знавців місцевого фольклору, а також антропологічного спрямування вивчення бразильськими науковцями своєї музичнообрядової традиції. У процесі аналізу музики узагальнено ритмічний архетип байао, склад його основних та похідних фігур, функціональний розподіл між тембрами народнообрядових автентичних інструментів. Підкреслено елементи звуконаслідування класичною гітарою перкусійних прийомів гри та національних традицій співу. Виявлено інтонаційномелодичні ладові прикмети байао, похідні від стародавніх європейських модусів у мікстових сполученнях, враховано можливості віддалених впливів іберійських ладових формацій. У процесах композиторської обробки першоджерела визначено ознаки музичної мови автохтонної, академічної та джазової природи. Індивідуально-стильові риси втілення жанру розглянуто на прикладі творів бразильських, аргентинських, французьких авторів, відомих у багатьох країнах світу: Антоніу Мадурейри, Паулу Беллінаті, Егберту Жисмонті, Карлоса Агірре, Роланда Дьєнса, Матіаса Дюплессі uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;139
dc.subject бразильська гітарна музика uk_UA
dc.subject звукові ландшафти uk_UA
dc.subject академічна школа виконавства uk_UA
dc.subject жанрові традиції uk_UA
dc.subject естетика Movimento Armorial uk_UA
dc.subject жанр байао uk_UA
dc.subject ритмічний архетип і лад байао uk_UA
dc.title Байао як складова звукових ландшафтів Бразилії: гітарні реконструкції жанру uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.139.301127
dc.identifier.udc 780.614.131:781.7](81)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу