Abstract:
Запропоноване дослідження присвячене універсальній творчій особистості Галичини та Буковини, розглянутій в аспекті діяльнісного універсалізму. На прикладі кількох найяскравіших музикантів-універсалів, представників вказаних регіонів (С. Воробкевич, А. Вахнянин, В. Барвінський, М. Колесса, В.Витвицький) розглянуто основні тенденції розвитку універсальної творчої особистості, визначено та охарактеризовано її основні типологічні функції у формуванні регіональної музичної культури та національної культури загалом. Зокрема, розкрито функціональну відповідність типу універсала ‒ громадського діяча (С. Воробкевич, А. Вахнянин) та функціональну невідповідність типу універсала-музикознавця (В. Витвицький) завданням розбудови регіональної музичної культури того часу. Визначено роль класичного універсалізму в галицькій музичній культурі радянського періоду (В.Барвінський) як способу протистояти знищенню національної музичної традиції. Доведено високий культуротворчий потенціал універсальної творчої особистості в процесах формування і розвитку музичної культури Галичини та Буковини, а також значущість типу універсала ‒ громадського діяча як характерного явища регіональної та національної музичної культури того часу. Висвітлено та обґрунтовано вагоме значення музичногромадської діяльності для особистостей універсалів інших типів (М. Колесса, В. Витвицький). Зазначено, що виявлені тенденції проявів універсальної творчої особистості Галичини та Буковини загалом суголосні діяльності музикантів-універсалів Наддніпрянської України.