Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Dushniy, Аndriy | |
dc.contributor.author | Salii, Volodymyr | |
dc.contributor.author | Storonska, Nataliia | |
dc.contributor.author | Ulych, Hanna | |
dc.contributor.author | Zaiets, Vitalii | |
dc.contributor.author | Душний, Андрій | |
dc.contributor.author | Салій, Володимир | |
dc.contributor.author | Сторонська, Наталія | |
dc.contributor.author | Улич, Ганна | |
dc.contributor.author | Заєць, Віталій | |
dc.date.accessioned | 2025-04-30T07:58:39Z | |
dc.date.available | 2025-04-30T07:58:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Dushniy, A., Salii, V., Storonska, N., Ulych, H., Zaets, V. (2022). Performing musicology in the socio-cultural space of Ukraine of the XXI century: scientific and creative discourse. Amazonia Investiga, 11(54), 137-145. https://doi.org/10.34069/AI/2022.54.06.13 | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2322-6307 | |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/703 | |
dc.description.abstract | At the present stage, performing musicology plays an important role in the formation and development of professional musicians. In the socio-cultural space of Ukraine of the 21st century, it continues the historical traditions of research on the formation of performers, but, at the same time, it undergoes serious transformations. The aim of the research is to identify the key, fundamental principles of performance skill in the context of today’s realities, to determine the factors influencing the reformatting of the essential features of the creative activity of musicians. The methods of work were: analysis of scientific literature, systematization of methodological complex, method of analysis and synthesis, method of thematic analysis and critical approach to discretization of musical works. The results of the work allow us to assert about radical changes in the approach to art as such, as well as in the formation of professionals and their creative activity with a change in the basic parameters of the approach to music education. The institutionalization of art currently plays a leading role in the cultural socialization of masters, but today it is not decisive. With the development of progressive methods and approaches to education, modern technologies, globalization, the process of becoming a musician becomes easier, but access to the world of art without mediation opens wide horizons for promising musicians, and, at the same time, increases the level of competition for material and non-material incentives. The study offers a new perspective on performing musicology as a promising field for further scientific work, which will allow a better understanding of the peculiarities of the formation of musicians in the socio-cultural space of the 21st century. | uk_UA |
dc.description.abstract | На сучасному етапі виконавське музикознавство посідає важливу роль у формуванні і розвитку професійних музикантів. У соціокультурному просторі України ХХІ століття воно продовжує історичні традиції досліджень становлення виконавців, але, разом з тим, зазнає серйозних трансформацій. Метою дослідження є виявлення ключових, фундаментальних принципів виконавської майстерності в контексті реалій сьогодення, визначення факторів впливу на переформатування сутнісних особливостей творчої діяльності музикантів. Методами роботи були: анализ наукової літератури, систематизація методичного комплексу, метод аналізу і синтезу, метод тематичного аналізу та критичний підхід до дискретизації музичних творів. Результати роботи дозволяють стверджувати про кардинальні зміни у підході до мистецтва як такого, а також у становленні професіоналів та їх творчій діяльності зі зміною базових параметрів підходу до музичної освіти. Інституціоналізація мистецтва наразі відіграє провідну роль у культурній соціалізації майстрів, однак на сьогодні не є визначальною. З розвитком прогресивних методів та підходів до освіти, сучасних технологій, глобалізацією процес становлення музикантів полегшується, але, доступ до світу мистецтва без посередництва відкриває широкі горизонти для перспективних музикантів, та, в той же час, підвищує рівень конкуренції за матеріальні та нематеріальні заохочення. Дослідження пропонує новий погляд на виконавське музикознавство як перспективну галузь для подальшої наукової роботи, що дозволить краще зрозуміти особливості формування музикантів у соціокультурному просторі ХХІ століття. | uk_UA |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.publisher | Amazonia Investiga | uk_UA |
dc.subject | musical education | uk_UA |
dc.subject | modernization | uk_UA |
dc.subject | interpretation | uk_UA |
dc.subject | socio-cultural field | uk_UA |
dc.subject | recognition | uk_UA |
dc.subject | музична освіта | uk_UA |
dc.subject | модернізація | uk_UA |
dc.subject | інтерпретація | uk_UA |
dc.subject | соціокультурне поле | uk_UA |
dc.subject | визнання | uk_UA |
dc.title | Performing musicology in the socio-cultural space of Ukraine of the XXI century: scientific and creative discourse | uk_UA |
dc.title.alternative | Виконавське музикознавство у соціокультурному просторі України ХХІ століття: науково-творчий дискурс | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.34069/AI/2022.54.06.13 |