At the present stage, performing musicology
plays an important role in the formation and
development of professional musicians. In the
socio-cultural space of Ukraine of the 21st
century, it continues the historical traditions of
research on the formation of performers, but, at
the same time, it undergoes serious
transformations. The aim of the research is to
identify the key, fundamental principles of
performance skill in the context of today’s
realities, to determine the factors influencing the
reformatting of the essential features of the
creative activity of musicians. The methods of
work were: analysis of scientific literature,
systematization of methodological complex,
method of analysis and synthesis, method of
thematic analysis and critical approach to
discretization of musical works. The results of
the work allow us to assert about radical changes
in the approach to art as such, as well as in the
formation of professionals and their creative
activity with a change in the basic parameters of
the approach to music education. The institutionalization of art currently plays a
leading role in the cultural socialization of
masters, but today it is not decisive. With the
development of progressive methods and
approaches to education, modern technologies,
globalization, the process of becoming a
musician becomes easier, but access to the world
of art without mediation opens wide horizons for
promising musicians, and, at the same time,
increases the level of competition for material
and non-material incentives. The study offers a
new perspective on performing musicology as a
promising field for further scientific work, which
will allow a better understanding of the
peculiarities of the formation of musicians in the
socio-cultural space of the 21st century.
На сучасному етапі виконавське
музикознавство посідає важливу роль у
формуванні і розвитку професійних
музикантів. У соціокультурному просторі
України ХХІ століття воно продовжує
історичні традиції досліджень становлення
виконавців, але, разом з тим, зазнає серйозних
трансформацій. Метою дослідження є
виявлення ключових, фундаментальних
принципів виконавської майстерності в
контексті реалій сьогодення, визначення
факторів впливу на переформатування
сутнісних особливостей творчої діяльності
музикантів. Методами роботи були: анализ
наукової літератури, систематизація
методичного комплексу, метод аналізу і
синтезу, метод тематичного аналізу та
критичний підхід до дискретизації музичних
творів. Результати роботи дозволяють
стверджувати про кардинальні зміни у підході
до мистецтва як такого, а також у становленні
професіоналів та їх творчій діяльності зі
зміною базових параметрів підходу до музичної освіти. Інституціоналізація мистецтва
наразі відіграє провідну роль у культурній
соціалізації майстрів, однак на сьогодні не є
визначальною. З розвитком прогресивних
методів та підходів до освіти, сучасних
технологій, глобалізацією процес становлення
музикантів полегшується, але, доступ до світу
мистецтва без посередництва відкриває широкі
горизонти для перспективних музикантів, та, в
той же час, підвищує рівень конкуренції за
матеріальні та нематеріальні заохочення.
Дослідження пропонує новий погляд на
виконавське музикознавство як перспективну
галузь для подальшої наукової роботи, що
дозволить краще зрозуміти особливості
формування музикантів у соціокультурному
просторі ХХІ століття.