Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Шестидольні ритми як поліетнічна мелогеографічна система (за обрядовими піснями українців та білорусів)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Клименко, Ірина Віталіївна
dc.date.accessioned 2025-01-30T20:06:50Z
dc.date.available 2025-01-30T20:06:50Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Клименко, І. Шестидольні ритми як поліетнічна мелогеографічна система (за обрядовими піснями українців та білорусів). Проблеми етномузикології, 17, с. 11–129. uk_UA
dc.identifier.issn 2522-4212
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/431
dc.description.abstract У вихованні академічних музикантів 6-дольний розмір не згадується як об’єкт, вартий спеціальної уваги – змалку дітей навчають рахувати головно 2-дольними та 3-дольними тактами. Шкільній науці невідомий той факт, що у народній музиці українців та білорусів значне число творів «обслуговує» 6-дольний метр, що добре надається як для рухливих танків і приспівок, так і для ліричних музичних висловлювань. Етномузикологи, аналізуючи багатотисячні архіви записів сільських (корінних) мелодій двох сусідніх етносів, виявили величезні масиви пісень, опертих на 6-дольну монохронну модель. Левова частка пісень належить до весільного циклу (понад 9 тисяч ), менша – до весняного (1300). Обидва цикли створили кількісно і географічно потужні масиви мелодій. Веснянки щільно зайняли обшири Поділля та Прип’ятського Полісся (І. Клименко. Атлас обрядових мелодій українців, т. 2, карта А19). Натомість у білорусів вони зустрічаються локально у східній зоні. Весільні пісні утворили величезний поліетнічний макромасив, що об’єднав українців та білорусів (там само, карти А46–47). 5700 весільних зразків належать до тирадних форм, 3500 – є строфічними формами. В інших циклах 6-дольні формули зустрічаються лише локально (зимовий, купальський, жнивний). У ліричному шарі популярність 6-дольного метру незначна (наприклад, український сюжет Мала мати одну дочку). Відомі й танцювальні приспівки у 6-дольному розмірі (широкознані українські «Чоботи», «Яків», білоруські «Лявоніха», «Камаринська» та інші). Вихідна ритмоформула є дуже простою (в умовному цифровому кодуванні – це | 2 2 2 2 2 2 ||, де 2 дорівнює четвертній тривалості). Та вона дала гроно похідних варіантів, утворених переважно двома способами – ритмосилабічним дробленням початкових позицій (| 1111¦ 2 2 2 2 || = V44 та інші варіанти) та пролонгацією (подовженням) окремих позицій, частіше кінцевих (| 2 2 2 2 4 4 || та інші менш поширені варіанти). Спектр різноманітних форм, розпрацьованих у межах весільної пісенності, вивчений відносно добре – опубліковано кілька статей у спеціальному випуску «Проблеми етномузикології-8» (2013). Натомість веснянки, що походять від 6- дольної моделі, описані тільки в окремих регіональних різновидах (подільських та поліських) – тому вони (з новими нотними ілюстраціями) стали головним аналітичним об’єктом статті. Також прокоментовано приспівкові твори 6-дольної основи. Зроблено висновки про полістадіальність ритмічних видозмін моделі, обумовлених алгоритмом дроблення в різних жанрах та регіонах. Спостережено кореляції між словесними наголосами та вибором певних типів ритмічних фігур. У висновках представлено загальножанрову картину цієї типологічної групи мелодій та окреслено ареали їх поширення, наголошено на перспективах поглибленого вивчення обрядових мелоформ як аргументів «археологічного типу». uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Проблеми етномузикології НМАУ ім. П.І. Чайковського uk_UA
dc.relation.ispartofseries Випуск;17
dc.subject традиційна сільська музика українців та білорусів uk_UA
dc.subject обрядові пісні uk_UA
dc.subject веснянки uk_UA
dc.subject весільні пісні uk_UA
dc.subject весільний танець «Чоботи» uk_UA
dc.subject танець «Камаринська» uk_UA
dc.subject танець «Яків» uk_UA
dc.subject приспівки uk_UA
dc.subject шестидольний метр uk_UA
dc.subject шестидольні ритмічні фігури uk_UA
dc.subject мелотипологія uk_UA
dc.subject мелогеографія uk_UA
dc.subject музична археологія uk_UA
dc.title Шестидольні ритми як поліетнічна мелогеографічна система (за обрядовими піснями українців та білорусів) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4212.2022.17.270934
dc.identifier.udc 781:784.4(=161.2=161.3)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу