Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за
спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія
України імені П. І. Чайковського Міністерства культури України, Київ, 2015.
Роботу присвячено вирішенню одного з найактуальніших завдань у
вивченні спадщин двох видатних українських майстрів духовної музики межі
XVIII–XIX ст. С. Дегтярьова та А. Веделя – визначення авторства у творах,
приписаних в одних джерелах одному з них, а в інших – другому.
Окреслено коло творів суперечливої атрибуції, які фігурують у різних
джерелах з іменами С. Дегтярьова та А. Веделя.
Здійснено порівняльний жанрово-стильовий аналіз духовно-музичної
творчості двох митців на матеріалі творів безсумнівної атрибуції. Виокремлено
спільні та відмітні риси їхніх стилів, досліджено музично-тематичні паралелі в
їхніх творах.
Розроблено методику аналізу творів суперечливої атрибуції на предмет
з’ясування їх авторства.
Проаналізовано 22 твори суперечливої атрибуції (5 піснеспівів,
16 концертів та 1 мотет), цілком вирішено питання походження 18-ти з них.
Thesis for the academic degree of the Candidate of Arts in speciality 17.00.03 –
Art of Music. – The Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Ministry of
Culture of Ukraine, Kyiv, 2015.
The research is devoted to one of the most urgent problems of the heritages of
the two outstanding Ukrainian sacred music masters at the brink of the 18th –
19th centuries, S. Degtiarev and A. Vedel: identification of the authorship in the works
assigned to one of them in some sources but to the other one in some others.
The contradictive attribution works presented in different sources as the ones
by S. Degtiarev and A. Vedel have been outlined.
The comparative genre-style analysis of the sacred music works by the two
artists has been performed on the number of the undoubted attribution works.
The similar and different features of their styles have been defined, and the musicalthematic
analogies in their works have been examined.
The methods of the analysis of the contradictive attribution works concerning the subject of clarifying their authorship have been developed.
As many as 22 contradictive attribution works (5 hymns, 16 concertos and 1 motet)
have been analyzed. The authorship of 18 of them has completely been identified.