dc.contributor.author |
Шуміліна, Ольга |
|
dc.date.accessioned |
2025-01-22T12:30:53Z |
|
dc.date.available |
2025-01-22T12:30:53Z |
|
dc.date.issued |
2023-09-27 |
|
dc.identifier.citation |
Шуміліна, О. «Духовні концерти Максима Березовського: проблема поставторських редакцій». Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, вип. 3(60), 2023, С. 41-56. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2414-052X |
|
dc.identifier.uri |
http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/354 |
|
dc.description.abstract |
Вивчено комплекс питань, пов’язаних із редагуванням музичних текстів трьох загальновідомих хорових концертів видатного українського композитора доби класицизму Максима Березовського. Виявлено і систематизовано джерела нотного тексту – музичні рукописи другої половини ХVIII – ХІХ століть і видання ХІХ – ХХ століть. Визначено мету дослідження, яка передбачає порівняння нотного тексту духовних концертів М. Березовського зі збірників 1980–1990-х років із варіантами, наявними у музично-рукописних джерелах другої половини ХVIII століття. Застосовано метод компаративного аналізу, що надає підстави для виявлення спільного і відмінного в рукописних та опублікованих музичних текстах духовних концертів М. Березовського. Виявлено сліди пізнішої редакторської правки, зробленої під час підготовки аналізованих концертів до публікації у 1817–1818, 1904 і 1995 роках. Вказано, що ця практика розпочалася вже на початку ХІХ століття, у процесі підготовки до видання концерту «Не отвержи мене во время старости». Зазначено, що внаслідок такої правки в кожному з трьох концертів М. Березовського перетворено початковий авторський текст. Доведено, що коригуванню підлягали голосоведення, гармонія, фактура, мелодичний рельєф тощо. Зроблено висновок про те, що виправлені варіанти тексту є поставторськими редакціями. Наголошено на тому, що віднайдені духовні концерти М. Березовського дійшли до нашого часу у тому вигляді, як їх задумав і написав композитор, тому що вони не публікувалися в ХІХ столітті. Вказано, що біографія М. Березовського теж зазнала редагування в ХІХ столітті і що зараз важливо очистити її від вигаданих нашарувань, відновивши справжні факти на основі прижиттєвих документальних матеріалів |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
НМАУ ім. П.І. Чайковського |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
60;№3 |
|
dc.subject |
українська духовна музика другої половини ХVІІІ століття |
uk_UA |
dc.subject |
доба класицизму |
uk_UA |
dc.subject |
хоровий концерт |
uk_UA |
dc.subject |
музичний рукопис |
uk_UA |
dc.subject |
редагування |
uk_UA |
dc.title |
Духовні концерти Максима Березовського: проблема поставторських редакцій |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.identifier.doi |
10.31318/2414-052X.3(60).2023.296794 |
|
dc.identifier.udc |
783:78.071.1Березовський](477)"17"(045) |
|