dc.contributor.author |
Гончаров, Олександр |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-01T13:13:18Z |
|
dc.date.available |
2024-10-01T13:13:18Z |
|
dc.date.issued |
2024-06-26 |
|
dc.identifier.issn |
2414-052X |
|
dc.identifier.uri |
http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/253 |
|
dc.description.abstract |
Розглянуто концепт вирішення батальних сцен в українській опері героїкопатріотичного тематизму. Обґрунтовано необхідність переосмислення означеної тематики в умовах домінування зарубіжного репертуару над національними творами, схильності молодого покоління до космополітизму на тлі діджиталізації, цифровізації суспільства, широкого розповсюдження інформаційних технологій. Наголошено на проведенні активних пошуків та експериментів в оптимізації видовищної та драматургічної складових з інтегруванням художніх засобів виразності й сучасних арттехнологій в батальних сценах вітчизняних оперних вистав. Проаналізовано та диференційовано історіографічні джерела з життя і побуту українського козацтва, його військового вишколу та бойових дій; мистецтвознавчі розвідки з вирішення батальних сцен в операх М. Лисенка «Тарас Бульба» і К. Данькевича «Богдан Хмельницький». З’ясовано феномен появи й становлення запорізького козацтва, його обумовленість соціальноекономічними факторами. Встановлено сутність терміну «Січ» в її історичному поступу з набуттям статусу центру Війська Запорізького й виконанням функцій особливого державного утворення задля захисту православного світу від мусульманських і католицьких гнобителів. Окреслено поділ українського козацтва на дві категорії: січовиків — безпосередніх учасників бойових дій та зимівчаків із забезпеченням життєдіяльності та боєздатності перших. Досліджено особливості бойового вишколу козаків на Січі, переваги їх універсальної військової підготовки у володінні різними видами озброєння у порівнянні з арміями країн Сходу і Західної Європи. Виявлено принципи побудови військового табору за козацьким звичаєм. Описано характер бойових прийомів і тактичних перебудов в умовах перманентної зміни ситуації на полі битви. Змодельовано картини випробувань синів Тараса на Січі, облоги і штурму Дубна в опері М. Лисенка «Тарас Бульба», битви під Жовтими Водами в опері К. Данькевича «Богдан Хмельницький». Відзначено їх історично-достовірну стилізацію в контексті синтезування бойових прийомів, танцювального й хорового виконання з відеотрансляцією на екранах окремих епізодів битви. Сформульовано алгоритм постановки батальних епізодів в українській опері з необхідністю опанування виконавцями техніки сценічного бою, узгодження взаємодій між ними, дотримання техніки безпеки задля запобігання виробничого травматизму. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок у контексті достовірного відображення сцен бою в оперних виставах відповідно до особливостей історичної епохи, воєнних традицій та озброєння певної країни, оптимізації їх вирішення із застосуванням сучасних арт-технологій. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
НМАУ ім. П.І. Чайковського |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
63;№2 |
|
dc.subject |
українська опера |
uk_UA |
dc.subject |
героїко-патріотична тематика |
uk_UA |
dc.subject |
сцени бою в операх «Тарас Бульба» М. Лисенка та «Богдан Хмельницький» К. Данькевича |
uk_UA |
dc.subject |
моделювання і постановка батальних сцен |
uk_UA |
dc.title |
Особливості вирішення батальних сцен в українській опері |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.identifier.doi |
10.31318/2414-052X.2(63).2024.310293 |
|
dc.identifier.udc |
782.1:792.02:7.044(477)(045) |
|