Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Філармонічний (концертний) зал як компонент інфраструктури музичного життя

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чекан, Юрій Іванович
dc.date.accessioned 2025-08-28T10:12:22Z
dc.date.available 2025-08-28T10:12:22Z
dc.date.issued 2023-12-27
dc.identifier.issn 2522-4190
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/878
dc.description.abstract Проаналізовано специфіку, характерні особливості та трансформації одного з двох базових компонентів інфраструктури музичного життя — філармонічного (концертного) залу. Філармонічний зал розглянуто у співставленні із залом оперного театру. З’ясовано, що з’явившись на століття пізніше, ніж загальнодоступний оперний театр, у середині XVIII століття, філармонічний зал а) позначив фазу стабілізації Новоєвропейської інтонаційної концепції; b) віддзеркалив процеси становлення прогресивних суспільно-мистецьких інститутів громадянського суспільства; c) виявив свою приналежність до підприємств мистецької сфери. Цими чинниками зумовлені його параметричні характеристики на етапі формування (Holywell Music Room, St. Cecilia Room, Hanover Square Room). Водночас у ХІХ столітті під впливом процесів демократизації та внаслідок розвитку сфери «навколомузичного бізнесу» філармонічний зал зазнає трансформацій, які призвели до з’ясування граничних параметрів, що зберігають його акустичну специфіку (Crystal Palace, Royal Albert Hall of Arts and Sciences). Ці параметри були втілені в еталонних залах останньої третини ХІХ століття (Musikverein, новий Gewandhaus, Concertgebouw, Carnegie Hall та Boston Symphony Hall). У ХХ столітті перед філармонічним залом постають нові виклики внаслідок виходу на ринок масових інтонаційних практик та технологічних новацій (кіно, звукозапис). Це призвело, зокрема, до кардинального збільшення розмірів концертних залів. Водночас прагнення зберегти сам феномен акустичного концерту викликало появу залів нової конфігурації, не традиційної «взуттєвої коробки», а «виноградника» (Берлінська, Паризька та Ельбська філармонії). Відтак, шляхи розвитку концертних залів у наш час характеризуються адаптацією до умов ринку та відбивають дві діаметрально протилежні тенденції: орієнтацію або на підприємства мистецької сфери, або на креативні індустрії uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;138
dc.subject філармонічний зал uk_UA
dc.subject музичне життя uk_UA
dc.subject інфраструктура uk_UA
dc.subject інтонаційна практика uk_UA
dc.subject жанр uk_UA
dc.subject Новоєвропейська інтонаційна концепція uk_UA
dc.title Філармонічний (концертний) зал як компонент інфраструктури музичного життя uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31318/2522-4190.2023.138.294683
dc.identifier.udc 78.06:351.758.1](045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу