Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Співаковський, Олександр | |
dc.date.accessioned | 2025-07-21T14:45:21Z | |
dc.date.available | 2025-07-21T14:45:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Співаковський О. Ю. Опера Бели Бартока «Замок герцога Синя Борода»: режисерсько-мистецтвознавчий концепт. Наукове обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття творчого ступеня доктора мистецтва за спеціальністю 026 «Сценічне мистецтво» (галузь знань 02 «Культура і мистецтво»). — Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури та інформаційної політики України, Київ, 2022. 165 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/837 | |
dc.description.abstract | Мета дослідження полягає в науковому обґрунтуванні власного режисерського втілення та інших інтерпретацій опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», а також визначенні новітніх підходів до сценічних оперних постановок, співзвучних вимогам часу. Завдяки художнім засобам музичного театру, визначено кут зору постановника на проблему абʼюзивних стосунків. У першому розділі розглянуто феномен опери в умовах сучасного інформаційного суспільства, з його глобалізаційно-інтерпретаційними процесами, перманентними карантинними обмеженнями та воєнними умовами, в результаті чого особливої актуальності набувають малі музично-театральні форми. З’ясовано ступінь дослідження режисерських експериментів з оновлення оперних форм на основі інтегративного, міждисциплінарного та міжгалузевого підходів до наукового осмислення окресленої проблематики. На матеріалах сучасних мистецько-театральних проєктів перших десятиліть 2000-х років проаналізовано пошуки оригінальних режисерських рішень оновлення та модернізації опер; виокремлено три сучасні режисерські принципи роботи над сценічним втіленням вистави: «принцип доповнення вистави», «актуалізації тематизму вистави» та «принцип візуальної деталізації». У другому розділі зроблено мистецтвознавчий, театрознавчий та режисерсько-сценографічний аналіз опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», що ґрунтується на порівнянні реальної, умовно-реальної та гіпотетичної складової музичного задуму, з’ясуванні композиторсько-драматургічної ідеї, семантичної складової музичної ідеї, а також перетворенні композиторського задуму та ідеї в динаміці розгортання музичних подій опери. Здійснено порівняння інтерпретаційних підходів до режисерських утілень вищезазначеної опери у версіях К. Мітчелл (Баварська національна опера) та М. Трелінського (Metropolitan opera). Визначено, що в постановці Баварської державної опери головним словом у фразі «Я ставлю Бартока» на першому плані опиниться режисерське «Я», а в режисерській версії М. Трелінського у цій же фразі ключовим буде останнє слово. У третьому розділі обґрунтовано мотиви психологічної поведінки головних героїв опери та досліджено сферу потенційного існування особистостей під впливом абʼюзивних стосунків, репрезентованих у сценічній версії, що стають суттєвими для означення соціальних проблем сьогодення. Досліджено модель оперної вистави малої форми, де важливим структурним елементом творчого мистецького проєкту стала друга частина-рефлекція зі спеціалістом з психології Веронікою Нагайченко, співзвучна сучасним реаліям. Визначено інноваційні режисерські прийоми, які стосуються художнього рішення опери «Замок герцога Синя Борода», що передбачає наявність режисерської метафори у вигляді «званої вечері» та спонукає до підняття засобами сценічного мистецтва проблеми абʼюзу в стосунках. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | музична режисура | uk_UA |
dc.subject | мистецько-театральні проєкти | uk_UA |
dc.subject | опера Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода» | uk_UA |
dc.subject | режисерські інтерпретації абʼюзивних стосунків | uk_UA |
dc.subject | сценографія | uk_UA |
dc.subject | мізансцена | uk_UA |
dc.title | Опера Бели Бартока «Замок герцога Синя Борода»: режисерсько-мистецтвознавчий концепт | uk_UA |
dc.type | Dissertation | uk_UA |
dc.identifier.udc | 782.1:78.071.1(439)Барток]:781.68(043.3) |