Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Опера Бели Бартока «Замок герцога Синя Борода»: режисерсько-мистецтвознавчий концепт

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Співаковський, Олександр
dc.date.accessioned 2025-07-21T14:45:21Z
dc.date.available 2025-07-21T14:45:21Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Співаковський О. Ю. Опера Бели Бартока «Замок герцога Синя Борода»: режисерсько-мистецтвознавчий концепт. Наукове обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття творчого ступеня доктора мистецтва за спеціальністю 026 «Сценічне мистецтво» (галузь знань 02 «Культура і мистецтво»). — Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури та інформаційної політики України, Київ, 2022. 165 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/837
dc.description.abstract Мета дослідження полягає в науковому обґрунтуванні власного режисерського втілення та інших інтерпретацій опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», а також визначенні новітніх підходів до сценічних оперних постановок, співзвучних вимогам часу. Завдяки художнім засобам музичного театру, визначено кут зору постановника на проблему абʼюзивних стосунків. У першому розділі розглянуто феномен опери в умовах сучасного інформаційного суспільства, з його глобалізаційно-інтерпретаційними процесами, перманентними карантинними обмеженнями та воєнними умовами, в результаті чого особливої актуальності набувають малі музично-театральні форми. З’ясовано ступінь дослідження режисерських експериментів з оновлення оперних форм на основі інтегративного, міждисциплінарного та міжгалузевого підходів до наукового осмислення окресленої проблематики. На матеріалах сучасних мистецько-театральних проєктів перших десятиліть 2000-х років проаналізовано пошуки оригінальних режисерських рішень оновлення та модернізації опер; виокремлено три сучасні режисерські принципи роботи над сценічним втіленням вистави: «принцип доповнення вистави», «актуалізації тематизму вистави» та «принцип візуальної деталізації». У другому розділі зроблено мистецтвознавчий, театрознавчий та режисерсько-сценографічний аналіз опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», що ґрунтується на порівнянні реальної, умовно-реальної та гіпотетичної складової музичного задуму, з’ясуванні композиторсько-драматургічної ідеї, семантичної складової музичної ідеї, а також перетворенні композиторського задуму та ідеї в динаміці розгортання музичних подій опери. Здійснено порівняння інтерпретаційних підходів до режисерських утілень вищезазначеної опери у версіях К. Мітчелл (Баварська національна опера) та М. Трелінського (Metropolitan opera). Визначено, що в постановці Баварської державної опери головним словом у фразі «Я ставлю Бартока» на першому плані опиниться режисерське «Я», а в режисерській версії М. Трелінського у цій же фразі ключовим буде останнє слово. У третьому розділі обґрунтовано мотиви психологічної поведінки головних героїв опери та досліджено сферу потенційного існування особистостей під впливом абʼюзивних стосунків, репрезентованих у сценічній версії, що стають суттєвими для означення соціальних проблем сьогодення. Досліджено модель оперної вистави малої форми, де важливим структурним елементом творчого мистецького проєкту стала друга частина-рефлекція зі спеціалістом з психології Веронікою Нагайченко, співзвучна сучасним реаліям. Визначено інноваційні режисерські прийоми, які стосуються художнього рішення опери «Замок герцога Синя Борода», що передбачає наявність режисерської метафори у вигляді «званої вечері» та спонукає до підняття засобами сценічного мистецтва проблеми абʼюзу в стосунках. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject музична режисура uk_UA
dc.subject мистецько-театральні проєкти uk_UA
dc.subject опера Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода» uk_UA
dc.subject режисерські інтерпретації абʼюзивних стосунків uk_UA
dc.subject сценографія uk_UA
dc.subject мізансцена uk_UA
dc.title Опера Бели Бартока «Замок герцога Синя Борода»: режисерсько-мистецтвознавчий концепт uk_UA
dc.type Dissertation uk_UA
dc.identifier.udc 782.1:78.071.1(439)Барток]:781.68(043.3)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу