Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Гітарна музика Ейтора Вілла-Лобоса: жанрові традиції бразильського шоро

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Філатова, Тетяна Володимирівна
dc.date.accessioned 2025-04-11T11:11:43Z
dc.date.available 2025-04-11T11:11:43Z
dc.date.issued 2024-11-28
dc.identifier.issn 2522-4190
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/698
dc.description.abstract Розглянуто як один із основних геральдичних жанрів музичної культури Бразилії, розповсюджених значною мірою у південно-східних регіонах Ріо-де-Жанейро та СанПаулу. Серед місцевих народно-побутових традицій музикування середини ХХ ст. шоро (стародавній плач) і самба віднесено до гібридного поля жанрів афро-бразильського коріння. Генезу шоро пов’язано з місцевим фольклором вуличних музикантів (шороенів), а також із тропічними звуковими ландшафтами і шумовими сигналами «поліфонії міста». Шоро охарактеризовано як жанрову модель, інструментальний склад виконавців, спів, танець і образний стан страждання. Мовні та жанрові особливості шоро розкрито на прикладі гітарних творів з «Популярної бразильської сюїти» Ейтора Вілла-Лобоса та його сольної гітарної композиції з однойменного масштабного циклу «Шоро» для різних складів виконавців. Визначено зв’язки шоро з мазуркою, екосезом, вальсом, гавотом. Розглянуто засоби створення звукових ефектів ансамблевої гри завдяки ідіоматичним ресурсам гітари соло. В процесі аналітичного дослідження запропоновано схематичне узагальнення ритмічного архетипу шоро. Базові та похідні патерни архетипу створюють систему із варіантних засобів чергування ритмічних формул, які генералізують ознаки афро-кубинської, афро-бразильської хабанери, африканського лунду і батука, європейської та бразильської польки. Охарактеризовано модерністські засоби репрезентації шоро завдяки порівнянню гітарної версії з мовними знахідками наступних частин грандіозного циклу “Chôros”: використання індіанських ритуально-племінних фольклорних елементів, прийомів звуконаслідування, стильових алюзій, сучасного мовного арсеналу, що разом з подальшою розробкою фундаментальної техніки гри на гітарі рухами однакових позицій впродовж грифу склали власну індивідуально-стильову платформу музичного мислення uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.relation.ispartofseries Науковий вісник;141
dc.subject бразильська гітарна музика uk_UA
dc.subject творчість Е. Вілла-Лобоса uk_UA
dc.subject жанрові традиції uk_UA
dc.subject шоро uk_UA
dc.subject ритмічний архетип uk_UA
dc.subject виконавські прийоми uk_UA
dc.title Гітарна музика Ейтора Вілла-Лобоса: жанрові традиції бразильського шоро uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2024.141.319210
dc.identifier.udc 78.071.1Вілла-Лобос:780.614.131.087.1(81)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу