Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Стронько, Борислав Юрійович | |
dc.date.accessioned | 2025-04-11T11:05:49Z | |
dc.date.available | 2025-04-11T11:05:49Z | |
dc.date.issued | 2024-11-28 | |
dc.identifier.issn | 2522-4190 | |
dc.identifier.uri | http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/693 | |
dc.description.abstract | Розглянуто одну зі змістовних складових «Гуцульського триптиха» Мирослава Скорика — символічний потенціал остинатності. Висвітлено дві основні мотивації звернення композиторів (ширше — митців) до фольклору: формальну — звертання до скарбниці форм, та змістовну — апелювання до підоснови національної культури, до «часу закладання основ» певного національного світогляду. Проведено паралелі між орнаментами у візуальних мистецтвах та ostinati в обраному для дослідження творі. Відзначено особливу роль орнаментів у стародавніх культурах, поєднання в орнаменті ідеї єдності одиничного та множинного, впорядкування та симетрії як надбудови над більш простими елементами — патернами, принципу потенційної нескінченості повтору обмеженого у часопросторі елементу, як символічного шляху кінцевого у безмежне. Виявлено аналогію між символічною значущістю орнаментів, а саме: орнаменти символізують періодичність та потенційну нескінченість процесів Життя, оскільки вони засновані на множинному відтворенні певного патерну, особливо в архаїчних культурах, та використанням так званої орнаментальної остинатності у «Триптиху». Визначено різні формальні функції ostinato у трьох частинах партитури М. Скорика. У першій частині переважає мелодична остинатність в основній темі. У другій частині остинатність, здебільшого, присутня у фоні-супроводі, який отримує значне змістовне навантаження: втілення наповненості життям, злиттям з множинними ритмами природи. У третій частині остинатність відсунуто на маргінеси; проте відбувається спроба її повернути, що призводить до катастрофічної кульмінації. Отже, цілеспрямоване зменшення питомої ваги орнаментальної остинатності є індикатором драматургії твору, символізує різні стадії людського життя та його приреченість на смерть як розрив життєвих циклів. У висновках проведено паралелі між множинним відтворенням мотиву в орнаменті та повторами мотиву в ostinato, а також із потенційним та неодноразовим виконанням художнього твору, з самовідтворенням генетичних реплікаторів як алгоритму Життя | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Науковий вісник;141 | |
dc.subject | орнаментальна остинатність | uk_UA |
dc.subject | патерни | uk_UA |
dc.subject | творчість Мирослава Скорика | uk_UA |
dc.title | Символічний потенціал звукових орнаментів у "Гуцульському триптиху" Мирослава Скорика | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.identifier.doi | 10.31318/2522-4190.2024.141.319198 | |
dc.identifier.udc | 78.083.1:78.071.1Скорик:78.036:7.048(477)(045) |