Repository of the Ukrainian
National Tchaikovsky Academy
of Music

Гітарна творчість Агустіна Барріоса у контексті розвитку парагвайської музики

Show simple item record

dc.contributor.author Іванніков, Тимур Павлович
dc.contributor.author Філатова, Тетяна Володимирівна
dc.date.accessioned 2025-02-14T16:09:03Z
dc.date.available 2025-02-14T16:09:03Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Іванніков Т. П., Філатова Т. В. Гітарна творчість Агустіна Барріоса у контексті розвитку парагвайської музики // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського : зб. наук. ст. / ред.-упоряд. Ю. Чекан, В. Редя. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2019. Вип. 124. С. 86–102 uk_UA
dc.identifier.issn 2522-4190
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/449
dc.description.abstract Досліджено творчість відомого гітариста-композитора Агустіна Барріоса у контексті формування та розвитку парагвайської музичної культури ХХ століття. Визначені основні напрями художньої діяльності митця, його роль у становленні акаде-мічного гітарного мистецтва й створенні оригінального репертуару. В обраних творах «Парагвайські танці», «Шоро саудад», «Собор», «Останнє тремоло» виявлені гібридні індіанські, іспано-португальські, афроамериканські ритмоінтонаційні формули та жанрові модуси. Окреслені риси композиторського стилю, пов’язані з культурними інтенціями інді-хенізму, іспаністики, а також стильовими алюзіями барокової та романтичної європейської традиції. uk_UA
dc.description.abstract The relevance of the article is the need to fill the shortage of research analytics, allowing to consider the composing and performing art of Agustín Barrios in the epicenter of the cultural context of the countries of the Latin American continent. Main objectives of the article is to study the creative heritage of the Paraguayan virtuoso, to reveal its influence on the formation and development of Latin American composing and performing guitar art. The methodology involves the use of historical, systemic, structural-functional methods (for a comprehensive analysis of historical events, studying of compositional, genre-stylistic and form-building elements of musical texture), comparative and phenomenological approaches (for comparing Latin American and European genre models, performing versions and extracting meaningful aspects of the studied works). The combination of these methods and approaches provides a wide panorama of the consideration of A. Barrios' creativity, in which major culturological generalizations are combined with genre-style and linguistic specificity of analytical material. Results and conclusions. Agustin Barrios' guitar art is one of the first bright pages of Latin American music of the twentieth century. Archival audio recordings of his performances have become part of the historical foundation. The expansion of the technical arsenal of guitar performance, the creation of a large array of new music, included in the concert and competitive programs of our days, serve as the facts of the undeniable achievements of the Paraguayan musician. He opened to the world the sound silhouettes of his musical culture, its historical heritage and new possibilities. As one of the spokesmen for the aesthetics of indigenismo, Agustín Barrios captured the ritual traditions and mythology of the Guaraní indigenous peoples in his guitar work, revealed the beauty of hybrid genre models in Indian, Spanish-Portuguese and African-American musical fusions. He introduced the academic foundations that go back to the origins of the genre memory of European art, and formed in a new way a lively rhythm-intonational flow of the folk Latin American song-dance tradition, bringing it to the world guitar concert-academic scene. Key words: Paraguayan music, Agustin Barrios, guitarist-composer, Indian culture, Guarani, Saudad, “Cathedral”. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ФОП Лисенко М.М., вул. Шевченка, 20, м. Ніжин, Чернігівська обл., 16600 uk_UA
dc.subject «Собор» uk_UA
dc.subject гітарист-композитор uk_UA
dc.subject парагвайська музика uk_UA
dc.subject творчість Агустіна Барріоса uk_UA
dc.subject індіанська культура uk_UA
dc.subject гуарані uk_UA
dc.subject саудад uk_UA
dc.title Гітарна творчість Агустіна Барріоса у контексті розвитку парагвайської музики uk_UA
dc.title.alternative Guitar creativity of Agustin Barrios in the context of the development of Paraguayan music uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31318/2522-4190.2019.124.165413
dc.identifier.udc 787.61


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account