Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

Філософсько-трагедійна складова художньої концепції опери «Мойсей» Мирослава Скорика

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Дерев’янченко, Олена
dc.date.accessioned 2025-01-30T19:38:12Z
dc.date.available 2025-01-30T19:38:12Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Дерев'янченко О. О. Філософсько-трагедійна складова художньої концепції опери "Мойсей" Мирослава Скорика / О. О. Дерев"янченко // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - 2022. - Вип. 133. - С. 160-176. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvnmau_2022_133_16. uk_UA
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/421
dc.description.abstract Висвітлено багатоаспектність художньої концепції опери «Мойсей» Мирослава Скорика, семантичні виміри якої визначені в однойменній поемі Івана Франка і розвинені у студіях провідних українських літературознавців (Д. Донцова, О. Забужко, Д. Павличка, Ю. Шереха) і мистецтвознавців (Л. Кияновської, О. Берегової та ін.). Розкрито особливості втілення в музиці М. Скорика філософсько-трагедійної складової задуму Івана Франка, яку акцентує поет у фор- мулюванні основної теми поеми, проте у наукових працях вона залишається в тіні суспільно- політичної проблематики. Виявлено ознаки трагедійності на жанрово-драматургічному й інто- наційно-тематичному рівнях опери, пасіонності в її драматургічному вирішенні завдяки проведенню паралелей зі «Страстями за Матвієм» Й. С. Баха на рівні сюжетної логіки, функціональної та інтонаційно-конструктивної подібності тем і номерів, а також засобів утілення в музиці сакрального змісту поеми (мотив ходи на Голгофу, фігура catabasis, символ хреста тощо). Уперше виявлено ознаки монотематичної цілісності твору. Функцію монотеми виконує оркестрова тема- епіграф, що є образно-символічним узагальненням тернистого шляху пророка Мойсея і народу до Землі обітованої. У ній закладені інтонаційно-конструктивні елементи, на яких ґрунтуються основні теми опери. Розглянуто різні варіанти комбінаторики і перетворення елементів монотеми у провідних лейтмотивах опери, музичних характеристиках Мойсея і сил контрдії. Здійснено інтонаційно-семантичне трактування тематизму в контексті барокової музичної риторики і символіки. Сформульовано висновки про вагомість філософсько-трагедійного акценту в багаторівневій символічній концепції опери «Мойсей», його жанротворче значення, потужний інтерпретаційно-семантичний потенціал і позачасову актуальність. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject творчість Мирослава Скорика uk_UA
dc.subject поема «Мойсей» Івана Франка uk_UA
dc.subject українська опера uk_UA
dc.subject філософська трагедія uk_UA
dc.subject монотематизм uk_UA
dc.subject музична риторика і символіка uk_UA
dc.title Філософсько-трагедійна складова художньої концепції опери «Мойсей» Мирослава Скорика uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi 10.31318/2522-4190.2022.133.257336
dc.identifier.udc 782.1:78.071.1(477)Скорик


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу