Репозитарій
Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського

«Кантата в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» Валерія Антонюка: синтез музики та поезії

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Антонюк, Валентина Геніївна
dc.contributor.author Кумановська, Олена Леонтіївна
dc.date.accessioned 2025-01-28T20:20:16Z
dc.date.available 2025-01-28T20:20:16Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Антонюк В. Г., Кумановська О. М. «Кантата в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» Валерія Антонюка: синтез музики та поезії. Fine Art and Culture Studies. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024. Вип. 2. С. 13–23 uk_UA
dc.identifier.uri http://e-archive.knmau.com.ua/handle/123456789/390
dc.description.abstract Хорова творчість українських композиторів на вірші Тараса Шевченка – важливий пласт національної культури, що не втрачає своєї актуальності. Створені Великим Кобзарем літературно-художні образи продовжують своє життя в численних музичних опусах різних жанрів і форм, а їхньому аналізу присвячено безліч наукових робіт. Однак глибина смислів та сенсів цих творінь залишає ще багато місця для досліджень, зокрема, в галузі їхнього впливу на розвиток музичної культури України. Мета дослідження: вивчення специфіки синтезу музики й слова у творі Валерія Антонюка «Кантата в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» через аналіз структури й образного змісту поетичних текстів Великого Кобзаря; виявлення специфіки фактури, гармонії, інтонації, форми, композиторських і виконавських прийомів. Методологія. У дослідженні застосовано комплекс наукових методів із галузей культурології, мистецтвознавства, філософії, літературознавства. Наукова новизна. Дослідження присвячене проблемам розвитку хорової Шевченкіани в контексті української музичної традиції. Вперше здійснено музикознавчий і виконавський аналіз сучасного українського композитора Валерія Антонюка, який написав твір, емоційно суголосний до ліричного та епічного змісту віршів Великого Кобзаря. Незважаючи на загальновідомий факт музикальності Шевченкової поезії, досі не було вивчено проблему синтезу музики й слова в хорових творах українських композиторів на вірші Т. Шевченка. Майстерне поєднання сучасних тенденцій композиторського письма та власної музичної мови з елементами української народнопісенної культури (без жодних фольклорних цитат) допомогло Валерію Антонюку розкрити в «Кантаті в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» філософську глибину переживань ліричного героя та сакральний зміст поетичного тексту Великого Кобзаря. Висновки. У здійсненому дослідженні виявлено особливості композиторських новацій Валерія Антонюка в царині циклічного хорового жанру. Поставлено й розв’язано проблему співвідношення музичного й поетичного тексту в творі Валерія Антонюка «Кантата в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» та доведено, що композитору вдалося розкрити сакральний семантичний зміст закладених у поезіях Великого Кобзаря архетипних образів української художньої культури, що рівночасно ототожнюються з реальністю та залишаються певними узагальнюючими символами авторського стилю композитора. Визначено, що твір Валерія Антонюка «Кантата в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» є неоціненним внеском у розвиток української музичної, зокрема, хорової культури та неодмінно поповнить фонд музичної Шевченкіани. Коло тем та образів віршів Великого Кобзаря, які композитор обрав для свого циклу, є не просто ретроспективою життя українського народу, напроти, – вони тісно перегукуються з сучасністю, особливо в час нинішньої війни, коли українці укотре виборюють право на існування своєї нації та культури. uk_UA
dc.description.abstract The purpose: study of the specifics of the synthesis of music and poetry in Valery Antoniuk's composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" through the analysis of the structure and figurative content of Great Kobzar's poetic texts; identifying the specifics of texture, harmony, intonation, form, compositional and performing techniques. The research methodology: the research uses a complex of scientific methods from the fields of cultural studies, musicology, literary studies, and philosophy. Scientific novelty. The study is devoted to the problems of the development of choral Shevchenkiana in the context of the Ukrainian musical tradition. For the first time, a musicological and performance analysis of the composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" by the modern Ukrainian composer Valerіy Antonyuk, who wrote a piece emotionally consonant with the lyrical and epic content of the poems of Great Kobzar, was carried out. Despite the well-known fact that Shevchenko's poetry is musical, the problem of the synthesis of music and words in the choral works of Ukrainian composers based on T. Shevchenko's poems has not yet been studied. A masterful combination of modern trends in composer writing and his own musical language with elements of Ukrainian folk song culture (without any folklore quotes) helped Valery Antoniuk to reveal the philosophical depth experiences of the lyrical hero and sacred meaning of Great Kobzar's poetic text in the composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko". Conclusions. The problem of the ratio of musical and poetic text in Valerіy Antonyuk's composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" was posed and resolved, and it was proved that the composer managed to reveal the sacred semantic content of the archetypal images of Ukrainian artistic culture embedded in the poems of Great Kobzar, which at the same time are identified with reality and remain certain generalizing symbols of the composer's authorial style. It was determined that Valery Antonyuk's composition "Cantata in five parts for a cappella mixed choir to the words of Taras Shevchenko" is an invaluable contribution to the development of Ukrainian musical, in particular, choral culture and will certainly replenish the fund of musical Shevchenkiana. The range of themes and images of the poems of Great Kobzar, which the composer chose for his cycle, is not just a retrospective of the life of the Ukrainian people, on the contrary, they closely resonate with modern times, especially during the current war, when the Ukrainians once again choose the right to the existence of their nation and culture. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Fine Art and Culture Studies uk_UA
dc.subject архетип uk_UA
dc.subject змішаний хор uk_UA
dc.subject образ uk_UA
dc.subject символ uk_UA
dc.subject шевченкіана uk_UA
dc.subject archetype uk_UA
dc.subject mixed choir uk_UA
dc.subject image uk_UA
dc.subject symbol uk_UA
dc.subject Shevchenkian uk_UA
dc.title «Кантата в п’яти частинах для змішаного хору a cappella на слова Тараса Шевченка» Валерія Антонюка: синтез музики та поезії uk_UA
dc.title.alternative "Cantata in Five Parts for A Cappella Mixed Choir to the Words of Taras Shevchenko" By Valeriy Antonyuk: Synthesis of Music and Poetry uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-2
dc.identifier.udc 78.07.1(477)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу